الاثنين، 12 مايو 2008

مشتقالك


مش عارفة انساة
مع انه جرحنى اوى بس مش عارفة انساة
بفتكر كل كلمة قالهالى و كل وعد وعدنى بية
بفتكر ضحكتة طريقة كلامة
بيحب اية بيكرة اية
امتى كان بيزعل وامتى كان بيفرح
بفتكر اسماء ولادنا اللى كنا حنجبهم
بفتكر تفكيرة فى سعادتى بفتكر غيرتة عليا من اقل حاجة
بفتكرة كل ما اسمع أغنية حلوة
بفتكرة كل ما اشوف وردة ندية فى صباح جميل
بفتكرة كل ما امشى على البحر واشوف وقت غروب الشمس
بفتكرة كل ما اشوف اتنين بيحبوا بعض
بفتكر زعلة منى وازاى كنت بصالحة
بفتكر حتى مشاكلنا مع بعض
حتى بفتكر وقت الفراق
بفتكر كل حاجة حتى لو كانت صغيرة
وغصب عنى دموعى بتنزل منى
غصب عنى
غصب عنى بحزن وبحس انى ضيعت حب كبير فى حياتى
يمكن انا السبب يمكن هو السبب يمكن الظروف هيا السبب
المهم انى حاسة انى تايهه ضايعة من غيرة مش عارفة طريقى فين
مش قادرة احس بالحب تانى
مش عارفة احس بكلمة بحبك تانى بقت ملهاش معنى
اشتقتلك اوى
تحديث او ملحوظة اللى يعجبكوا بقى :
انا متشكرة على كل التعليقات وعلى كل الناس اللى علقت وخافت عليا ونصحتنى نصايح غالية اوى وبجد انا استفدت منها واكيد كل واحدة بتحب وضحت وحزنت على الحب دة استفادت من النصايح برضة زييى بشكركوا جدا جدا جدا
بس الكلام دة كان عن تجربة قديمة اوى يعنى تقدروا تقولى انى كتبت خواطر عن احاسيس حصلت ليا ولناس غيرى كتير
وكل تجربة ليها افادة وكل واحد بيتعلم من تجاربة والحمدلله انا اتعلمت كتير
وانا حاليا حرة مستقلة ههههههه

هناك 26 تعليقًا:

basma saghir يقول...

عارفة انه ولا اي كلمة ممكن انا او غيري يقولها ينفع تخرجك من الحالة دي..مفيش غيرك انتي بس الي تقدر تساعدك تخرجي منها

لقيت نفسي لاشعوريا فتحت التعليقات وبكتب الكلام ده...حسيت اني عايزة اعملك اي حاجة بس للأسف في المواقف دي محدش بيقدر يساعد حد انه يخرج من الازمة..لازم تساعدي نفسك..لازم تدي لنفسك فرصة تشوفي الجمال الي حواليكي..نصيحة مني..متقفليش على نفسك وتقولي مش حاسة بالحب ومش عارفة طريقك

حاولي تخرجي والا هتتحبسي في الحالة دي لفترة طويلة..الي اقدر اوعدك بيه انها مش دايمة بس فعلا معرفش ممكن تستمر قد ايه

خلي بالك من نفسك

mostafa rayan يقول...

بص يا قمر انا مش عارف اذا كان كلامك دة عن حقيقة ولامجرد خاطرة واردت ان تضعيها هنا
لكن عايز اقولك مش من المنطق ابدا ابكي علي حد سابني ومشي انتي بتعذبي نفسك كدة اقطعي الورقة القديمة وافتحي صفحة جديدة الحياة اجمل بكتير قوي من اننا نفضل نندم فيها علي اللي فات
تحياتي وسلامي ليكي يا قمر

mostafa rayan يقول...

ازيك تاني
وانا معدي بالصدفةكدة لاقيت تدوينةعيد ميلادك فقولت لازم اهنيكي ولو انها متاخرة شوية ....كل سنة وانت طيبة وعقبال 100 سنة وانت لسة صغيرة قوي ومافيش حاجة اسمها اي واحد وخلاص اتجوزه لازم تكوني مقتنعة بيه تماما
علي فكرة انا برج الحمل زيك بس انتي مواليد 3 وانا شهر 4
كل سنة وانتي طيبة مرة تانية ياقمر

Unknown يقول...

مش قادرة احس بالحب تانى
مش عارفة احس بكلمة بحبك تانى بقت ملهاش معنى
اشتقتلك اوى

احساسك عالى قوى تقبلى تحياتى

مدحت محمد يقول...

والله انا الكلام ده وجعنى اوى

حسيت المك جدا

مش عارف اقلك ايه

بس مش هقلك انسيه لانى عارف انه صعب

بس متظلميش نفسك

احترامى

واثقة بربها يقول...

جميل قوى انك تحبى حد و هو يحبك
احساس حلو و جميل بتحسى ان الدنيا كلها بترقص ليكى
لكن لما الحب ده يكون خلاص انتهى من طرف او من ظروف و مافيش فرصة انكوا تكونوا مع بعض تانى
يبقى مالوش لازمة الحزن و الالم
اتركى كل الامك و احزانك
هتبقى فى الاول صعب انك تنسيه حاولى
و اشغلى وقتك بحاجات مفيدة و اندمجى فى الحياة و ان شاءالله ربنا يوفقك
و يرزقك واحد يحبك و تحبيه و تعيشوا مع بعض طول العمر

د. إيمان مكاوي يقول...

إحيليك جميل وكلك رومانسيه ..بس مع الأيام هتنسي..ربنا معاك

الجواز و سنينه يقول...

بصى يا قمر
انتى عارفه انى حلاله العقد
احسن حاجه تخرجك من اللى انتى فيه هو انك تشغلى نفسك بحاجه تانيه
لو بتذاكرى ركزى و خلى همك كله يطلع فى حاجه لنفسك تفيدك فى مستقبلك
و رغم انى رومانسيه و انتى عارفه ده
بس عايزه اقولك محدش بيموت من الحب
و ان دايما اخلى واحد هايكون فى حياتك ان شاء الله هو زوجك
لان بجد الجواز بيقرب اوى بين الشخصين حتى لو مش واخدين بعض عن قصه حب
لانها بتتولد جوه البيت و ساعتها صدقينى بتكون احلى بكتير
بكره تعرفى و ابقى افتكرينى ساعتها

دكتور بهــدوء يقول...

الوقت هوه اللي هينسيكي
بس اللي غلط فيكي وماقدّرش حبك معلش
لازم تنسيه خالص

خلصت
مافيش مجال لانك تعذبي نفسك ف وهم
وربنا يصبرك ويرزقك باللي احسن منه

بنت مصريه يقول...

ايه الكلام الجميل ده واضح انك بتحبيه قوى
بوست جميل
احييكى

Darsh يقول...

الحمد لله ربنا وهبنا أعظم حاجتين في الوجود

1. الحب ...

و ده الشيء اللي بيملى علينا حياتنا و يحسسنا اننا من بنى آدم .... غير بنا الحيوان ...

2. النسيان ...
ده اللي بيعالج اللي ممكن يسببه رقم واحد ... يمكن الواحد يغلط في اختياره

يمكن مشيئة ربنا ما تكونش عايزة الأمر يستمر و الخيرة دايما فيما اختاره الله

يمكن ... يمكن ...يمكن

بس اهم حاجة الواحد من مصلحته انه اتخلق بينسى سواء طال الأمر أو قصر

mregypt7 يقول...

انا اول مره ازورك بس عجبنى اوى اسلوبك فى الكتابه
بس انتى كررتى كلمه بفتكر كتير اوى ليه كده انا خايف تكون معلقه ولا حاجه اقولك اعملى ريستارت او شدى الفيشه وانا واثق هاترجعى احسن من الاول
يا بنتى ما تحزنيش كده هل هو بيفكر كده زى مانتى بتفكرى وقارفه نفسك
عادى يعنى قوليله
انسانى وخد عنوانى
مستنى تشريفك يا جميل
مع خالص تحياتى
الباش مهــــــندس بو حميد

KHALED يقول...

ههههههههههههه
عشت نفس الاحساس وكنت فاكر أنى عمرى ماحاحب غيرها كل كلمة بالحرف قولتيها أنا عشتها وبعد مرور الوقت حبيت وأتحبيت ونسيت حتى شكلهاوأكتشفت أننا أحيانا بنحب نعيش فى الموود دة وأكتشفت كمان أنى الدنيا مابتقفش عند نهاية حب لان الحب حايقابلك طول مانتى ماشية
صدقينى أنا راجل عجوز و مجرب

بانمنالك حب ناجح مثمر

ليكوريكا يقول...

متندميش علي حاجه اكيد كانت مكتوبالك

ومتقوليش ضيعت الحب من ايدي والكلام ده

صدقيني كل شيء قسمه ونصيب

والحب بالذات منقدرش نتدخل فينهايته

بقولكيش انسي

لكن بقولك ادي لقلبك فترة راحه من اي شي ... كل شيء ... شهر اتنين سنه اتنين

وبعد الفتره دي اديله فرصه يعيش ... واكيد هيبقي ساعتها قادر يحب بجد

اتمنالك حياه سعيده وربنا يهديكي لما يحبه ويرضاه


---------------------------
فاصل اعلاني :)

جميع البلوجات مغلقه عشان الامتحانات ... ماعدا مجرد مشاعر ... في حد بيمنع مشاعره ؟

غير معرف يقول...

ايه دااا
كلامك زي مايكون بيوصني بجد
كلامك لمسني اوي
هزني اوي
كسرني يمكن وانا بحاول الملم نفسي واضحك
بس صدقيني..كلو بيعدي
اكيد ان شاء الله هيعدي...
مدبر الامر كريييم
ومع العسر يسر...معاه مش بعده
الكلمه دي سمعتها وعلقت معايا اوي

شكرا جدا
ايمان

arsenalwy يقول...

متحاوليش انك تنسيه لان الحب اللى بجد عمره مايتنسى

وكل ما تحاولى تنسيه هتتعبى اكتر

اول زيارة ليا لمدونتك جميلة وعنوانها جميل

مستنى اقتراحك لبوستى الجديد اقرية ممكن يطلعك من الحالة دى

Tamer Nabil Moussa يقول...

الحب احساس وشعور جميل

ومحتاج طرفين الاثنين فاهمين بعض بينهم حب بجد حقيقيى

ولما يكون فى طرف مش مقدر الحب اللى فى قلبى واهون علية

يبقى مفيش افضل من الخروج من حياتة عشان مش انجرح اكتر

تحياتى

صبرني يارب يقول...

بتهيئلي معادش ينفع ترجعي فى كلامك

واكيد انتم الاثنين السبب مافيش علاقه بتفشل بسبب واحد بس

اعرفى غلط فين وليه وازاي اعرفى انى بيبدأ غلط بينتهى بغلط

واعرفي انى يوما هاتنسي الالم

واعرفى ان الحب ممكن يجى مره واثنين وعشره

لكن ما تعشيش مع الماضي وقولي قدر الله وما شاء فعل
وادعي ربنا يكتبلك الخير حيث كان

وتاني مره ابدأ صح . وما تبصيش من الشباك .
استنى بس الى يخبط على الباب .
وربنا يكتبلك كل خير ويبعد عنك كل شر .

وما تسمعيش كلام اي حد يقولك الحب ما بيتنساش وهاتفضلي تبكيه طول عمرك وكلام الافلام ده .
والى ينساك انساه والى يهواك اهواه .
يا قلبي .

ابو على يقول...

جميل منك انك تقولى الكلام
بس يا ترى هو عارف الى بتقوليه دا
الكلام دا المفروض مش يبقى لينا
هو بجد الى لازم يسمعك ولو فيه امل اكيد هايرجع تانى بس اوعى تفقدى الامل ف ربنا واتمنيله السعاده لو كان مع غيرك واتمنى لنفسك نعمه النسيان
بس بجد واضح انه مأثر فيكى جامد
يارب ينولك الى ف بالك يا ستى
تحياتى

mostafa rayan يقول...

ازيك يا قمر
ايه هو انتي لسة زعلانة من ساعة ماجرحك
متهيألي لازم تقومي من الجرح بقي
وتورينا حاجاتك الجديدة الحلوة
ماتغبيش علينا يا قمر

just me يقول...

غصب عنى بحزن
-------------

شىء غريب

المفروض الانسان ده عنده اراده

هو اللى بيتحكم فى مشاعره

لكن العكس اللى بيحصل

بمنتهى السهوله الفراق والحزن بيقدرو يهزموه

بس السؤال هنا

امتى الانسان هيقدر يهزمهم ؟؟؟؟

السـيد شبـل يقول...

اكيد هو كمان بيفتكرك

أية عفيفي يقول...

فى الاخر كلههيبقى ذكرى حلوه

هتفتكريها بس بعد كده دموعك مش هتنزل ابتسامتك هتترسم

كلمات رقيقه اوى وبسيطه جدا

تسلمى ياقمر على البوست الجميل

وبجد وحشتنى كتباتك ومدونتك جدااااااااا هى الامتحانات بقى منها لله

ZINGER يقول...

انا مازالت فى هذا الجرح حتى الآن...!!!
وأفوض أمرى الى الله ان الله بصير بالعباد

محمود حسن العدل يقول...

لا اسمحيلى الكلام دة عن تجربة وتجربة كانت مشاعرها فوق الوصف
على فكرة انتى مشاعرك رقيقة جدا جدا
واللة انا بحسدة على حبك لية اللى كان او مازال يحمل ذكرة
بجد احساسك رائع وان دل يدل على الاخلاص الشديد والحب الصادق
واللة ماعارف اقولك اية بجد احساسك جامد

بنت الماضي يقول...

يااااااااه
سبحان الله
المدونه دي انا زرتها قبل كده
والموضوع ده علق معايا اوي ورديت عليكي ومكنش عندي ساعتا بلوك وكانت عجباني اوي اوي ولما جيت قريتها تاني
عجبتني جدا وحبيت ارد وانا ناسيه اصلا اني كنت رديت ولقيت ردي...ورغم انه وجعني بس فرحت اوي اوي ...فرحت لاني مكنتش هكتب نفس الرد ولاني بقيت اقوى...واحسن اوي...وحاسه اني زي اسم مدونتك...غير كل البنات...وأستاهل الفرح
سعيده جدا اني قريتك
احتراماتي