الخميس، 3 أبريل 2008

صباحو كدب


من كتر ما الناس اللى ضحكت عليا بكدب كتير اليومين اللى فاتوا بسبب المقولة المزعومة اللى اسمها كدبة ابريل اللى جت فوق دماغى انا معرفش انا مالى ومال كدبة ابريل قعدت مع نفسى وقلت ياترى الحكاية دى فى كل العالم ولا فى مصرنا الحبيبة ام الاختراعات وبعد تفكير قررت اتمحص وادور عن اصل الحكاية وبدأت ودورت.. وتمحصت.. ووصلت .....وصلت لاية.. ولا حاجة خالص...
ما تصبروا عليا مستعجلين على اية مش كفاية انا اللى بدور بدالكوا... انا اكتشفت ان مش احنا بس اللى بنقول كذبة أبريل طلع العالم برضة كلة مش عارفة اية الهبل دة بس كل بلد من بلاد العالم ليها يوم مختلف مثلا المكسيك بتحتفل يوم 28 ديسمبر والهند 31 مارس ما هما لازم يختلفوا برضة امال حيقلدونا لية من الهنا اللى احنا فية وبالنسبة ليهم دة يوم يمثل المرح والسعادة وروح الدعابة مش احنا اللى بيبقى غلاسة وغتاتة وممكن الواحد يروح فيها من الفجعة بتاعة الخبرمش قادرة اقولكوا كمية الفجعة والخضة اللى انا اخدتها اليومين اللى فاتوا بسبب كدبة ابريل ناس تقولى الحقى واحدة صاحبتك فى المستشفى وواحدة صاحبتى باباها اتصل بيها وقالها انا راجع من السفر النهاردة واعلنت حالة الطوارىء فى البيت وخروجتنا باظت وبعد ساعتين اتصل وقال ان دى كدبة ابريل بعد ما اليوم كلة اتلخبط والخروجة كلها باظت وقعدنا نعيط انا وهيا جنب بعض من الغيظ............وحاجااااااات كتير بقى مش عايزة افتكرها الا مرارتى تتفقع وانا مش ناقصة .
المهم انى حاولت ادور على اصل الحكاية وقريت قصص كتير مفهمتش منها اى حاجة وحسيت اصلا انه موضوع سخيف مش المفروض اضيع وقتى فيه وانتوا عارفين ان الوقت من دهب المهم ان الناس عملت يوم للأحتفال بيوم يكدبوا فيه قال يعنى اصلا هما محتاجين يوم واحد للكدب ما كل الناس بتكدب كل يوم مية مرة بس اللى مش قادرة استوعبة ان واحد يقولى كل سنة وانتى طيبة النهاردة كدبة ابريل ياسلاااااااااااااااااااام بيقولى كل سنة وانا طيبة عشان بيكدب عليا سخافات وخرافات مش عارفة حنفوق منها امتى طيب يعملوا ايام للاحتفال بحاجات حلوة يعملوا عيد للأخلاص مثلا عيد للوفاء عيد للتسامح عيد لحب مصر مش يوم للكدب احنا ناقصين بلاوى وسلاموز بقى عشان اخترع كدبة اقولها لاصحابى اشمعنى انا يعنى اللى مقولش

هناك 15 تعليقًا:

صوت من مصر يقول...

كدبه ابريل طب لو فى سنه جه ابريل صادق من اوله لاخره يبقى ايه
عموما هو فى المانيا بيقولوه عليه يوم المغفلين
اول تعليق واول زياره تحياتى

Bosssssy يقول...

كده تسبقينى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا كنت ناويه اعمل بوست عن الموضوع ده.

يلا معلش اللى سبق أكل النبأ.

وع العموم فى بيتها ماراحتش بعيد ولا حاجه.

بجد موضوع حلو أوى ياقمر.

انا عجبتنى مدونتك أوى . اوعدك انى هزورها كتير.

Pusssssy

mnoon يقول...

ههههههههههههه

كدبه إبريل

والله إنا محدش عملها معايا

بس لو حد عملها

هزعل جداً

لان أحنا المفروض كمسلمين

منعملش كده فى بعض

وأتفق معاكى فى كل كلامك

وبلاش كذب أحسن تروحى النار

سلاااااااااام

arsenalwy يقول...

زيادة فى الأجور وحل مشكلة العيش و أنخفاض الاسعار بصورة ملحوظة

متقلقوش دى كدبة أبريل

شكرا

ا لـعـبـد لـلــه يقول...

انا كمان كنت هكتب في موضوع كدبة ابريل لمن تراجعت وكتبت عن اضراب ابريل ..عموما شكرا علي المعلومات وأنا شايف ان الموضوع دمه خفيف ..وأسلوبك جميل وبصراحه بحب ان المدونه تكون منظمه

Mohamed Hesham Safa يقول...

هو اليوم ده أصلا معمول على أساس ان احنا مش بنكذب في الأيام التانية ... انما لو الواحد متعود ... يبقى خلاص مش فارقة ...

كلمتى يقول...

دى اول زياره ليا بس اكيد مش الأخيره
اما بالنسبه لكدبة ابريل
فياريت تيجى على ابريل والكدب يخلص
لكن انا اصحابى لاهممهم ابريل ولا غيره شغالين مقالب وكدب عليه
الواضح ان السنه كلها عندهم ابريل
تحيلتى لمدونتك الجميله

(( قيثارة الأحلام )) يقول...

اولا بشكرك على زيارة مدونتى جبرتى بخاطرى انا كنت فقدت الأمل انى اكون بعرف اكتب عموما نورتينى ثانيا المفروض ان احنا ننقى شهر مش يبقى فيه كدبة لا يبقى فيه حدوته بجد علشان كل الشهور بقت كدب دلوقتى مش ابريل وبس مش كده ولا ايه !!!!!!!!!!!!!!!

FaceMoon يقول...

صوت من مصر :
ياريت يبقى مش ابريل بس صادق الناس كلها تعامل بعض بصدق فى السنة كلها اكيد الدنيا حتبقى احلى بكتير وميرسى على زيارتك وتعليقك ونورتنى بجد

pusssssy :
يابسبوسة اكتبى برضة فى الموضوع ولا يهمك واية يعنى لما انا وانتى نكتب فيه
يلا ياستى اكتبى عشان متقوليش حرمتك من حاجة ونورتينى بجد

mnoon :
كويس ان محدش عملها معاكى عشان مش يحصلك اللى حصلى ونورتينى يامنونة

arsenalwy :
ياااااااااااااريت دى تبقى كدبة حلوة اوووووووووى

العبـد لله :
ماهو اضراب ابريل هو هو كدبة ابريل اصل انا مش مصدقة انه حيحصل اضراب بجد اصلا اساسا بس اهو كلة حيبان وربنا معانا نورتنى وميرسى على كلامك

mohamed hesham :
صح المفروض يعملوة يوم للصدق عشان ناخد راحة من الكدب اللى احنا فيه طول السنة نورتنى يامحمد

كلمتى :
هههههههه السنة كلها ابريل ياحرام دول حالتهم صعبة اوى الله يكون فى عونك وميرسى على تعليقك

فيثارة الأحلام :
صح كلامك وانا متفقة معاكى وميرسى على كلامك ومش تشكرينى مدونتك فعلا جميلة ونورتينى

alshared يقول...

متهيألي الناس في الزمان اللي أحنا عايشينه ده شبعانه كدب

كله بيكدب علي كله

ويكاد الصدق أن ينعدم

عموما

أحنا في مصر الموضوع ده بقي عادي جدا عندنا
فماتشغليش بالك

علي فكره أسلوبك جميل
اول زياره وأن شاء الله مش هاتكون الاخيره

خالص تحياتي

موناليزا يقول...

لا متعمليش كده عشان خاطرى لو هما وحشين وكدابين متبقيش ذيهم حتى لو بهزار
ففيه حديث شريف فيما معناه"انا زعيم بيت وسط الجنة لمن ترك الكذب ولو كان مازحا"
انتى عارفة الفرق ايه فى اليوم ده عن باقى الايام ان اللى بيكذب بيعترف بكذبه وبقية الايام بنفضل مصدقين لان صاحب الكذب مش بيعترف على نفسه طبعا
تقبلى مرورى

KHALED يقول...

مصر بتتقدم فى البحث العلمى ..
والمرض تم القضاء علية ..
والجهل فى تناقص ..
والحكومة استقالت لانها مش عارفة توفر للناس رغيف عيش ..
والناس رجعوا يضحكوا فى وش بعضهم ..
وبقت الناس بتتعامل بأدب ولطف وكياسة مع بعض ..
والمية بقت متفلترة ومن غير تراب..
والفاكهة رجعت تانى أورجانيك ..
ومابقاش فية خضار مرشوش مبيدات مسرطنة ..
والحكومة أعدمت اللى دخل المواد المسرطنة للبلاد بدل ماتبنى مستشفى سرطان للاطفال من فلوس الاطفال نفسهم ..
عرفتى يعنى أية كدبة أبريل .....
ربنا يلطف بمصر
وتقبلى مرورى

في حب مصر يقول...

انا مسمعتش غير كدبة واحدة وطبعا ما صدقتش، لأني متأكدة انها مش هتحصل
الكدبة بتقول الرئيس هيستقيل ويعمل انتخابات رئاسية حرة!!!!ههههه

عامة تقبلي مروري
دي اول زيارة لمدونتك
وانشاء الله مش الاخيرة

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

يعنى اول زيارة وتيجى سيرة الكذب ... اعوذ بالله
انما أقولك ليه يعنى ابريل اللى يشوف كدة يقول محدش بيكذب يعنى غير فى ابريل
تحياتى

dina يقول...

ههههههههههه
و هنا السؤال بقى اشمعزة ابريل اللى بيتكدب فيه تحديدا .. و ليه يبقى فى يوم لقيمة مؤرفة مش عاوزيين نشوفها فى علاقات الناس ببعض اسمها الكدب
عجبىىىىىىىىىىىىىىىىى