الأحد، 30 مارس 2008

يلا عشان نضرب


وانا ماشية فى الكلية فى أمان الله وقفونى ناس معرفهمش وكلمونى فى الاتى وكمان لما فتحت ايميلاتى لقيت فيها نفس الكلام وكان رد فعلى زى ما انا كاتبة كدة ( حاجة تتضحك ):-

إتفقت كافه القوي الوطنية في مصر علي أن يكون يوم 6 إبريل يوم إضراب عام في مصر ( زغرطوا ياولاد حنعمل اضراب )
يوم 6 إبريل خليك قاعد في البيت أوعي تنزل ( مش حننزل امال حنعمل اضراب ازاى واحنا قاعدين قدام التليفزيون )
ماتروحشي الشغل ماتروحشي الجامعه ماتروحشي المدرسة ماتفتحشي المحل ماتفتحشي الصيدليه ماتروحشي القسم ماتروحشي المعسكر
( يانهار أبيض مروحش كل دة امال حعيش لية ادعى ربنا ياخدنى احسن )
عايزين مرتبات تعيشنا عايزين نشتغل عايزين تعليم لأولدنا عايزين مواصلات أدمية عايزين مستشفيات تعالجنا عايزين دواء لأطفالنا عايزين قضاء منصف عايزين أمن وأمان عايزين حرية وكرامه عايزين شقق للعرسان ( ياحلاوة كل دة عايزينة وكل دة حيحصل عشان حتتضربوا يوم واحد بس والله يابلاش امال اية اللى انتوا مش عايزينة ؟مش عايزين رفع أسعار مش عايزين محسوبيه مش عايزين ظباط بلطجية مش عايزين تعذيب في الإقسام مش عايزين أتاوات مش عايزين فساد مش عايزين رشاوي مش عايزين إعتقالات مش عايزين تلفيق قضايا ( كمان لا بقى دة انتوا زودتوها اوى مش عيب الكلام دة لسة فاكرين تتكلموا بعد ما الحكاية زادت فيه طلبات تانية خلونى امشى بقى ؟ )
قول لأصاحبك مايروحوش الشغل همه كمان وخليهم يدخلوا الإضراب ( وانا مالى بقى مش كفاية حضرب انا لوحدى كمان حيضربوا معايا طيب والناس اللى متعرفش تتضرب تعمل اية ؟ )
بذمتكوا دة حل دة كلام ناس عاقلين مروحش الشغل مروحش الجامعة مش اشترى حتى دوا لبابا عشان يغيروا القوانين اللى فى البلد اصل كل دة حيتغير من يوم اضراب تفتكروا الناس الكبيرة دول مش عارفة المصايب اللى الشعب فيها ما هما عارفين كل حاجة مش محتاجين الناس تقف وتعمل اضراب عشان يحسوا على دمهم وهو احنا لما نتحرك نضر نفسنا احنا الاول طيب ما احنا لما مش نشترى احتياجتنا احنا اللى حنضر الاول قبل الحكومة انا مش عارفة الحل دة صح ولا غلط بس اهم حاجة فيه ان الناس حتحس انها بتعمل حاجة لانها بقت على حافة الانهيار بقى كل الناس فى مصر وانا منهم عندهم شعرة ساعة تروح وساعة تيجى ادعولنا نضرب كويس يوم الاضراب ويارب نضرب احنا مش ننضرب فى الاخر وانتوا عارفين من مين طبعا ً انا مقولتش حاجة انتوا اللى قولتة ..... سلاموز

هناك 18 تعليقًا:

بلوجاتي يقول...

والله أنا رأيي من رأييك
بس نشوف ايه اللي هيحصل
لأن الأضراب العام أو لو كبر يبقى عصيان مدني هو تهديد بثورة شعبية مش مجرد اننا بنبلغهم احنا عايزين ايه

وربنا يعمل اللي فيه الخير

bastokka طهقانة يقول...

و انا موافقة تماما و حاضرب و اول ما حاضرب حاضرب في طهقان


يا رب بس يكون في صدى للاضراب
اوروفوار

FaceMoon يقول...

بلوجاتى :
انا شرفنى وجودك وتعلقيك انا شفت المدونة بتاعتك وبهنيك على افكارك وانا معاك فى رأيك يمكن ثورة الناس تحسس الحكومة ربنا معانا بقى

طهقانة :
هههههههه انتى بجد مشكلة انا اتبسطت اوى لما شفت تعلقيك بس حرام طقهان ذنبة اية فى الاضراب ربنا يخليكوا لبعض واوروفوارك معاكى ياطقهانة مع انى ماليش فى الفرنساوى بس عشان خاطر عيونك بس

Hypatia يقول...

مبروك على بلوجر مدونتك الجميله

انا عارفه ان الاضراب مش حيحقق شئ ملموس لكن الحقيقه هو خطوه جيده الى حد ما افضل من العقم السياسي اللى احنا عايشيين فيه ده

تحياتى ومودتى

الجواز و سنينه يقول...

اسمى مكتوب ههههههههههههههههه
انا كمان ما قولتش حاجه
و زى ما قولتى

امواج يقول...

اوك انا مع الاضراب بس مش لدرجة كل طبقات الشعب
جميل فكرة الاضراب والاعتصاب للاطباء لوحدهم ولاساتذة الجامعه لوحدهم وهكذا
لكن كل طبقات الشعب صعب جدا
اقسام ومستشفيات
طب والحل ؟؟

المستشفيات وال فيها
واحد تعب وحب يتصل بالاسعاف ؟؟
او بدكتور ؟؟

بيت ولع ؟ اتسرق؟؟ وقع ؟؟
فين المطافى والاسعاف و ........

اعتقد ان فيه فئات كتير للشعب مهما حصل مينفعش تعمل اضراب

يعنى لو محلات طلة مدارس ممكن اقول اوك
هنشترى اكل قبلها بيوم
نعمل حساب الدوى قبلها بيوم
نزول جامعه مش لازم اليوم ده يعنى كنا بننزل كل يوم ؟!
مدرسه مش لازم اليوم ده يعنى كان حد بيروح اساسا وبيستفاد ؟!

محلات تتقفل
عادى يعنى هو كانو يعنى بيكسبو عشان يجى على اليوم ده


شكرا ياجميل على الموضوع
ومدونتك فعلا جميله يابنوته
بالتوفيق

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

السلام عليكم
سلمولى على الاضراب

FaceMoon يقول...

نسرين :
اللة يبارك فيكى ياقمر انا برضة رأيى زيك هو الفايدة الوحيدة من الاضراب ان الناس تتطلع الكبت وخلاص بس مش حيكون ملموس اصلا

الجواز وسنينة :
نورتينى بجد ومتخافيش اسمك مكتوب بس انا حدافع عنك واجيبلك عيش وحلاوة بس اوعى تقولى اسمى ههههههه

أمواج :
بالظبط كدة هو دة اللى كنت بقولة ازاى كل دول يعطلوا نفسهم فى حاجات لو اتعطلت الشعب هو اللى حيضر والحكومة مش حتحس بحاجة ونورتينى بجد

رئيسة حزب الأحلام :
هههههههههه حاضر لما نشوفة حنقولة انك بتسلمى عليه كتير بس انا بقول تسلمى عليه بنفسك احسن اصلة مبيجيش كتير ودى فرصة نورتينى ياسلوى وياريت تقبلينى فى حزب المنتظرات معاكوا اصل انا كمان منتظرة من زمان اوى ادعيلى هههه نورتينى ياسوسو

wael يقول...

هنضرب ونشوف ايه اللي هيحصل يارب يبقى في اي امل

أية عفيفي يقول...

معتقدش ان الاضراب من يوم واحد هيعمل نتيجه+ انه مش كله هيعمل اضراب يعنى الطبقه العليا(يعنى المرتاحه) مش هتروح تعمل اضراب لو عايزينه يجيب فايده اقلها 4 او 5 ايام نعمل اضراب عن كل حاجه حتى العيان يعمل اضراب عن العلاج والجعان يعمل اضراب عن الاكل

وبعد الاضراب ده هيكون فيه خساير فى الارواح ساعتها ممكن يفكروا فى التغير وتعديل الاوضاع

يعنى الاضراب الى هيتعمل 80% مش هيعمل حاجه غير انه هيكون ضجه تاخد وقتها وتروح لحالها وتروح بيتها

الشموع البيضاء يقول...

والله هو مش ياس ولا احباط ولكن الحكومه بتاعتنا بتعرف ازاى تسكتنا وازاى تمشى الى فدماغها برده فالاخر..واحنا لاحول لنا ولا قوه مش عارفه لامتى بجد..
اما نشوف اخرتها ايييه؟؟

dina يقول...

انا اولا احب اسجل اعجابى الجامد اخر حاجة بمدونتك و جوها الرقيق...بصى بقى موضوع الاضراب دا كنت لسا بتكلم فيه امبارح
اولا:على المستوى العالمى الاضراب و الوقفات الاحتجاجية و الكلام دا كله اساليب اعتراض معروفة فى الدنيا كلها و ساعات فعلا الشعب بيها بيقدر يضغط عالحكومة و انا بكل فخر احب اقولك ان حكومتنا مايتضغطش عليها ابدا..احنا بس اللى يتضغط علينا(مع الاعتذار للاحكتار)
ثانى حاجة:ان الاضراب فى دولة زى مصري يبقى رفاهية احنا مانقدرش عليها و حتخسرنا كتير جدااااااااا
ثالث حاجة:ماينفعش يكون هدف الاضراب يوم واحد حل كل مشاكل الدنيا دا كان ناقص يقولوا و بالمرة نغير الحكومة(استغفر الله العظيم) انما يكون مثلا هدف الاضراب الاسعار و نقاطع المنتجات اللى غلت
رابعا:فى حاجات ممكن تتعوض بعد يوم الاضراب دا زى محاضرات الكليات و المدارس و كدا انما تعالى عالمستشفيات اللى مش حتستقبل مرضى..نعمل ايه فى الراجل العيان دا..نخليه يضرب عن العيا دا كمان

نحدد الاول احنا عاوزيين ايه..و بالراحة كدا يوم اضراب عن الحاجات اللى عاوزيين نغيرها من غير خساير لو لزم اضراب و يمكن بقى الحكومة تحس على دمها شوية بالناس اللى والعة دى

داليا محمد يقول...

اولا انتى لذيذه موووووووت
ومدونتك تحفاااااااااااا فيها حاجات كتير تشبهنى اوى يعنى مثلا انا كمان بحس كتير انى غير كل البنات
المهم بالنسبه للأضراب
يمكن رأيي كان هيبئى زى رأيك قبل فتره
قبل مامكتبنا يتسرق ويوقف حال الشغل والقسم من غير ماياخد اى خطوه حفظ المحضر ليييييييييييييييه عشان عايزين وسطه!!!!!
ده كلاااااااااام؟؟؟؟ يلا فبدأت احس ان لو القيامه قامت حتى لو مش هقوم معاها بس خلاااااااااااص مابيهمنيش
يعملوا اللى يعملوهماهى خربانه خربانه
سلاموووووووز ياجمييييييل

FaceMoon يقول...

وائل :
كلنا حنضرب ان شاء الله بس اوعى ترجع فى كلامك ويروح عليك نومة نورتنى

أية :
كلامك مظبوط ان الاضراب من يوم مش حيعمل حاجة بس يارب يحسس الناس اللى فوق اننا تعبانين من حاجات كتير يارب يحسوا بقى وبعدين بلدنا دى فعلا لازمي بقى فيه خساير فى الارواح عشان يحسوا شوية وياريتهم بيحسوا فى الاخر كل حاجة بتتنسى زى العبارة بالظبط

الشموع السوداء :
دة اسمة افترا بعيد عنك واحنا فعلا مش بيكون فى ايدنا حاجة كبيرة نعملها

دينا :
ما هو دة اللى كنت بقولة انا معرفتش الاضراب عن اية بالظبط حاجات كتير جدا وبعدين فيه حاجات مينفعش يضربوا فيها زى المستشفيات والصدليات يعنى الحاجات الخدمية اللى متقدرش مش تخدم حد محتاج ودة مينفعش حيضرنا احنا الاول قبل الحكومة وطبعا يوم واحد اضراب فعلا مش حيأثر ولا حيضغط على حكومتنا دى عشان جسمها منحس

داليا :
انا حسيت انك اختى فى الرضاعة هههههههههه انتى فين من زمان ياشيخة
انتى طبعا عندك يأس فظيع فنصيحة منى انتى ادعى للبلد وخلاص والنبى تبقى تتدعيلى دعوة كدة على الماشى فى الاخر
نورتينى يادودو

*سمر* يقول...

اسلوبك جميل اوى ..ومسلى :)
ان شاء الله هاجى تانى كتير ...

شكرا على تعليقك عندى ..
اتمنى ليكى التوفيق

FaceMoon يقول...

ميرسى ياسمر على التعليق وانتى تنورى فى اى وقت

asfour-elnar يقول...

الاضراب في حد ذاته انجاز وانجاز مهم كمان و انا باعتبره تدريب علي ممارسه الديموقراطيه الشعبيه اللي احنا للاسف مش عندنا فكره عنها ولازم يكون في حد بيتابع نسبه المشاركه ومين شارك ومين لا و ليه لا ......وده افضل من اننا نسيب الوضع كده لغايه ماينفجر كالعاده.... طيب الحكومه سايباه كده لانهم اغبيا وده عادي ...وعموما المره دي يوم والمره الجايه تلاته و بعدها اسبوع و هكذا المهم نبتدي .
بالنسبه للاطباء احب اقولكم ان الطواريء و العنايه المركزه و العمليات لا تخضع للاضراب وده تم الاتفاق عليه داخل النقابه مسبقا

مؤنس فرحان يقول...

مدونتك جميلة يا فيس مون

هو الإضراب موش حيحل حاجة بس هو وسيلة تعبير توصل للناس (الحكومة) ان الناس خلاص طهقت وقرفت منهم
وكمان توصل للناس برة مصر منظمات وجمعيات حقوق مختلفة بالحالة اللى وصلنالها ودوول اللى ممكن يضغطو عالحكومة